Sprawozdanie z VI Ogólnopolskiej Konferencji Pedagogicznej z cyklu „Dziecko i rodzina” pt.: Pomoc psychologiczna w kryzysie – Pedagogika i Psychologia odpowiedzią na współczesne kryzysy
- 5 maja 2025
- Redaktor WSGE
- 0
W dniu 29 kwietnia 2025 roku, w Akademii Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie została zorganizowana VI Ogólnopolska Konferencja Pedagogiczna z cyklu „Dziecko i rodzina” pt.: Pomoc psychologiczna w kryzysie – Pedagogika i Psychologia odpowiedzią na współczesne kryzysy.
Konferencja była częścią realizacji projektu dofinansowanego ze środków budżetu państwa przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” pt. „Współczesny obraz społeczeństwa polskiego w nauce i debacie publicznej”.
Współorganizatorami Konferencji byli: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie, Katedra Pedagogiki Rodziny im. ks. prof. Piotra Poręby – Instytut Pedagogiki KUL Jana Pawła II, Katedra Pedagogiki Ogólnej – Instytut Pedagogiki KUL Jana Pawła II, Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęła Sekcja Pedagogiki Chrześcijańskiej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
W Konferencji wzięło udział ponad 50 uczestników z 15 instytucji, którzy dokonali o interdyscyplinarnej refleksji nad rolą psychologii i pedagogiki w budowaniu systemów wsparcia w czasach kryzysów. Celem było zbudowanie platformy do poszukiwań efektywnych sposobów pomocy psychologicznej oraz pedagogicznego wsparcia, które będą odpowiadać na zróżnicowane potrzeby dzieci, młodzieży i rodzin.
Konferencja składała się z sesji plenarnej, w której swoje wystąpienia zaprezentowali eksperci: dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL z Katedry Pedagogiki Rodziny im. ks. prof. Piotra Poręby – Instytutu Pedagogiki KUL Jana Pawła II, z tematem „Kryzys jako normatywne zjawisko rozwoju – perspektywa pedagogiki rodziny”, prof. dr hab. Marian Nowak z Katedry Pedagogiki Ogólnej – Instytutu Pedagogiki KUL Jana Pawła II, z referatem na temat: „Pedagogiczne i etyczne znaczenie kryzysów w rozwoju i wychowaniu człowieka”, prof. dr hab. Elżbieta Osewska z Katedry Pedagogiki, Wydziału Humanistycznego Akademii Tarnowskiej z tematem: „Wychowanie dziecka w rodzinie w dobie kryzysu wartości. Perspektywa pedagogiczno-teologiczna”, dr hab. Paweł Piotrowski z Katedry Pedagogiki Ogólnej i Opiekuńczej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurski w Olsztynie z wstąpieniem zatytułowanym: „Edukacja w szachu (i macie) – pytanie o pedagogikę na miarę … końca czasów” oraz dr hab. Janina Florczykiewicz, prof. UwS z Instytutu Pedagogiki, Uniwersytetu
w Siedlcach z referatem pod tytułem: „Presja w pracy nauczyciela jako czynnik wypalenia zawodowego”
Ponadto odbyły się cztery panele tematyczne, w tym panel z udziałem studentów, podczas których pochylono się na takimi tematami szczegółowymi jak: Kryzysy psychiczne dzieci i młodzieży – diagnoza i interwencja, Rodzina wobec współczesnych wyzwań i kryzysów społecznych, Kryzysy w edukacji – rola pedagogów i psychologów, Technologie i media w kryzysie – zagrożenia i wsparcie, Dziecko w kryzysie – perspektywa pedagogiczna, Prewencja i budowanie odporności na kryzysy.
Mamy nadzieję, że tegoroczna konferencja stała się inspiracją do dalszej współpracy na rzecz dobrostanu dzieci, rodzin i społeczeństwa w czasach pełnych wyzwań.