Projekt „Chodź pomaluj mój świat” finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu
„Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”
Przedmiotem prac projektowego Zespołu badawczego jest:
- publikacja przewodnika metodycznego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
- przeprowadzenie warsztatów w przedszkolach i szkołach dotyczących form i metod wykorzystywanych w edukacji
plastycznej - podniesienie poziomu kompetencji w zakresie twórczości plastycznej studentów i nauczycieli edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej - przeprowadzenie badań wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dotyczących wpływu edukacji
plastycznej na rozwój dziecka, wykorzystania różnych metod edukacji plastycznych w placówkach oświatowych
Planowane rezultaty projektu:
Rezultatem projektu będzie przeprowadzenie badań wśród nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dotyczących wpływu edukacji plastycznej na rozwój dziecka, wykorzystania różnych metod edukacji plastycznych w placówkach oświatowych, dzięki czemu dowiemy się jaka jest świadomość wpływu zajęć plastycznych na rozwój dzieci, jakie najczęściej wykorzystywane są metody pracy. Najważniejszym rezultatem projektu będzie wydanie przewodnika metodycznego pt „Chodź pomaluj mój świat” będzie to pigułka dla studentów i nauczycieli, w której będą zawarte najciekawsze metody wykorzystywane na zajęciach plastycznych, będzie jasno opisany wpływ edukacji plastycznej na rozwój dziecka, wszystko oparte konkretnymi przykładami. Dzięki warsztatom przeprowadzonym w placówkach edukacyjnych zarówno studenci jak i nauczyciele podniosą swoje kompetencje w zakresie twórczości plastycznej. Rozwój kompetencji spowoduje wspierania aktywności plastycznej uczniów a nauczyciel, kierujący ich rozwojem, sam będzie twórczy, nie będzie powielał schematów i będzie miał świadomość jak ważna jest właściwa organizacja zajęć plastycznych.
Opanowanie przez dziecko określonych umiejętności i technik plastycznych są istotnymi celami, ale pośrednimi, wiodącymi do głównego celu, którym jest wychowanie przez działanie o charakterze twórczym. Dlatego tak ważne jest uświadamianie nauczycieli o potrzebie zajęć plastycznych o możliwościach, formach i metodach, jakie mogą wykorzystywać na tych zajęciach. Dzięki warsztatom i publikacji nauczyciele staną się bardziej świadomi i odpowiedzialni za wychowanie przez działania o charakterze twórczym.
Harmonogram zadań:
- Organizacja szkolenia dla studentów biorących udział w projekcie Warsztaty metodologiczne – wykorzystanie badań jakościowych do prowadzenia badań naukowych.
- Opracowanie kwestionariusza ankiety, przeprowadzenie badań, opracowanie wyników
- Przygotowanie publikacji – przewodnika metodycznego dla
nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. - Przygotowanie webinarów dla studentów z form i metod wykorzystywanych w edukacji przedszkolnej
- Organizacja warsztatów dot. form i metod wykorzystywanych w edukacji przedszkolnej
Raport z badań „Chodź pomaluj mój świat”
Wychowanie do techniki.
Zajęcia techniczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej