
Projekt „System Raportowania Niefinansowego” finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu
„Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”
Przedmiotem prac projektowego Zespołu badawczego jest:
- opracowanie wytycznych w zakresie kwestii społecznych, środowiskowych, praw człowieka, etycznych w działalności strategicznej i operacyjnej firm w odniesieniu do wytycznych ESG,
- stworzenie parametrów ratingu opartego na raportowaniu zgodnym z ESG,
- opracowanie Dobrych praktyk w zakresie raportowania niefinansowego przez organizacje z sektora MŚP,
- opracowanie modelu sprawozdania uwzględniającego wypracowany model danych.
Planowane rezultaty projektu:
W ramach projektu, badający chcą potwierdzić, że Sprawozdanie niefinansowe oparte na raporcie ESG (raporcie niefinansowym) stanowi innowacyjny i precyzyjny sposób poinformowania inwestorów na temat działalności firmy kontekście kwestii społecznych, środowiskowych, praw człowieka, etycznych w działalności strategicznej i operacyjnej. Autorzy chcą stworzyć wzór Sprawozdania niefinansowego, który zawierał będzie dane dotyczące społecznego i środowiskowego wpływu działalności firmy, a także opis metod zarządzania, etyki i metod ładu korporacyjnego. Autorzy stawiają tezę, że aby sprawozdanie pozwalało na ocenę firmy w badanym zakrecie, powinien powstać wzór, który stanowić będzie wytyczne, w celu ujednolicenia przekazu, któy docierać powinien zarówno do środowiska zewnętrznego, jak i pracowników. Zdaniem autorów projektu, głównym celem Sprawozdania powinny być wyjaśnienie inwestorom, w jaki sposób organizacja buduje swoją wartość w czasie – co chca dowieść przez przeprowadzenie badań i opracowanie wzoru ratingowego dla ocenianych w przyszłości organizacji. Głównym czynnikiem, jaki będzie w najbliższych latach mobilizował organizacje do podniesienia poziomu raportowania danych pozafinansowych, będą coraz wyraźniej rysujące się zmiany w kreowaniu wizerunku organizacji opartym na społecznej odpowiedzialności.
- Raportowanie zgodnie z przyjętymi standardami może zwiększyć wiarygodność firmy, pokazując jej długofalowe spojrzenie na zaangażowanie społeczne i środowiskowe, a nie działania, które służą jedynie krótkoterminowym zyskom o charakterze public relations. Taka „wizytówka” może ułatwić firmie pozyskanie inwestorów i innych organizacji (np. partnerów biznesowych, kontrahentów, organizacji pozarządowych, administracji samorządowej) do udziału w realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
- Zdaniem autorów projektu, dla wielu firm z sektora MŚP, raporty niefinansowe i zawarte w nich dane, staną się oficjalną przepustką do środków publicznych i przetargów.
- Autorzy projektu, chcą opracować model Sprawozdania, za pomocą którego organizacje będą mogły w przejrzysty sposób komunikować otoczeniu założenia przyjętej przez nie strategii CSR.

Harmonogram zadań:
- Opracowanie obszaru badań
- Organizacja procesu badawczego ( przygotowanie pytań do ankiet i stworzenie formularza ankiety
- Konsultacje merytoryczne
- Realizacja badań i opracowanie wyników
- Przygotowanie poszczególnych części publikacji z uwzględnieniem zapotrzebowania przedsiębiorców, wynikającego z przeprowadzonych badań
- Wydanie poradnika
- Prezentacja wyników prac podczas konferencji
